fredag, mars 07, 2008

Inträde i svensklärarföreningen

Fick idag mitt välkomstpaket från svensklärarföreningen innehållandes inte minst föreningens tidskrift Svenskläraren. Jag blir både irriterad och upprymd. Irriterad därför att jag inte gått med långt tidigare och upprymd för att tidningen innehåller flertalet mycket intressanta och givande artiklar. Inte minst Carin Jörgel-Löfströms artikel om det diskursiva skrivandets betydelse för utvecklandet av elevernas självständiga och kritiska förmågor, Stefan Lundströms knivskarpa debattinlägg med rubriken "Flumskolan" och svenskämnets död som manar svensklärarkåren att göra sina röster hörda i debatten om ämnets framtid i gymnasieskolan, och Annika Bergströms inblick i diskrepansen mellan studier i svenska språket i gymnasieskolan och på högskolan. Alla ställer de nödvändiga frågor och bidrar med insiktsfulla perspektiv som jag hoppas kan leda till lite egna utläggningar framöver.

Därtill har föreningen en alldeles lysande blogg som är både roande och lärorik. Ett måste att spana in helt enkelt för alla som är det minsta intresserad av skolan, språket och litteraturen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen in i föreningen Andreas! Hoppas att du ska trivas!

vi har faktiskt träffats om du kommer ihåg, på Tingsholm där jag jobbade för ett antal år sedan när du var alldeles ny på lärarutbildningen (jag tror du läste svenska första terminen). Kul att du fortsatt!

Andreas Wass sa...

Hej Martin!
Jag kommer ihåg! Jag hade nån uppgift där vi talade om sms-språkets eventuella inverkan på elevernas övriga skriftspråk. jag är färdig med min utbildning till nästa årsskifte och är verkligen sugen på att komma ut snart. Det hela har dragit ut på tiden något pga diverse studentpolitiska engagemang.