onsdag, mars 29, 2006

sug efter bildning

Har fått ett så otroligt stort sug efter att skriva något längre om begreppet "bildning". I synnerhet om litteraturvetenskap ur ett bildningsperspektiv. Ämnet är just nu högaktuellt (läs DNs kultursidor) och jag hoppas själv få ett inlägg i debatten. Oavsett hur det går med den saken så kommer jag i alla fall att inom kort publicera mitt eget svar på kritiken mot den litteraturvetenskapliga utbildningen vid Högskolan i Jönköping här i denna blogg, och vem vet, kanske också en längre fundering kring bildningsbegreppet.

Just nu tvingas jag dock fokusera all min kraft på studier kring Borås och Ulricehamns industrialisering, lektionsplaneringar kring det kalla kriget och uppsatsskrivande där ämnet ofrånkommligen är...ångest.

1 kommentar:

anso sa...

Tjatja! Måste vara dum men jag hittar inte nåt om debatten på kultursidorna...nyfiken!

Hoppas att du har det bra "hemma"...