onsdag, september 20, 2006

jämställdhet och val

Ja, bättre sent än aldrig. Jämställdhetsdebatten mellan Gudrun Schyman och Tina Acketoft blev en ganska lyckad tillställning. Blev varnad för svårigheten i att avbryta Gudrun men det fungerade ganska bra när man började förstå hur de pratar i spiraler, hugger man inte vid rätt tidpunkt tar de ett varv till.

Debatten har också fått mig att fundera lite mer på kvoteringsfrågan. Jag har tidigare inte sett kvotering som en speciellt bra lösning (vad nu kvoteringen egentligen innebär när det kommer till konkret handling?). Motståndarna menar att det är en kortsiktig lösning som inte löser problemet i längden, men frågan är om inte det enda sättet att bryta strukturer är att tvinga sig ur dem för att tydligt statuera exempel och skapa nya mönster och strukturer? - jämställda strukturer. Jag har inte svaret men frågan är extremt viktig. Jag kan bli så trött på alla testosteronstinna människor av det mannliga släktet. Vad försöker man bevisa, och för vem? Jag förstår inte.


Sen har det varit val i detta vårt vackra land vilket jag genom diverse resor bekantar mig allt mer med. Tillåt mig hålla mig opartisk och istället fundera lite kring maktskiftets konsekvenser för sveriges studenter.

I studiemedelsfrågan kan vi troligen räkna med en ytterliga höjning av studiemedlet och ett avskaffande av det så kallade fribeloppet. Höjningen kommer dock med stor sannolikhet innebära större lån för oss studenter och inte en höjning av bidragsdelen. Resultet: en något drägligare studietid men kraftigt skuldsatta och med usla återbetalningsvillkor. Visst kommer alla fortsättningsvis ges ekonomiska förutsättningar för att studera oavsett tidigare ekonomisk bärkraft men vi får nog akta oss så det inte blir en klassfråga i fråga om möjlighet att klara situationen efter studierna. Ett avskaffande av fribeloppet är säkerligen välkommet av många men studier skall kunna bedrivas på heltid och sönderstressade studenter/arbetare för inte sänka utbildningens kvalité. Nåja, två steg frammåt och ett steg tillbaka för studentrörelsen.


Just utbildningskvalité är nästa stora fråga i den högre utbildningen. Vi kan nog räkna med ökade kvalitetsanslag och en långsammare utbyggnad av utbildningsplatser. Detta är bra för utbildningssverige men vi får aldrig inskränka medborgarnas rätt/möjlighet till utbildning och akademiens värnande av mångfald.


Inga kommentarer: