onsdag, februari 21, 2007

Debatt om nya tillträdesregler

Utbildningsministern skriver idag på DN debatt om nya tillträdesregler till högskolan. Helt kort handlar det om att det skall krävas minst betyget G i svenska, engelska och matte för att komma in på högskolan. Vidare skall vissa ämnen, då främst matte och fördjupade språkstudier ge extra meritpoäng och den så kallade 25:4 regeln skall tas bort till förmån för bedömning av den reella kompetensen.

Jag kan instämma i kraven på G i svenska, engelska och matte, det förefaller vara bra förslag, men den kraftiga meritering som föreslås gällande språk ställer jag mig mycket tveksam till. Gällande engelska skriver Leijonborg att:

”Engelska är obligatoriskt på gymnasiet. Men elever som fördjupar sig i engelska och läser mer kvalificerade kurser ska i det nya systemet kunna tillgodoräkna sig extra meritpoäng. Det är ett problem för Sverige i internationella sammanhang att de flesta svenskar kan göra sig förstådda, men att få svenskar behärskar kvalificerad engelska.”

Visst är kunskaper i engelska viktigt men här måste vi koppla åter till verkligenheten. För det första är svenskarnas kunskaper överlag när det gäller engelska mycket goda i jämförelse med många andra icke engelsktalande. En extra fördjupningskurs på gymnasiet kommer inte att förbättra svenskarnas reella färdigheter, dessa färdigheter förskansar man sig snarast genom att t.ex. praktisera sina kunskaper utomlands under en period. Vad det snarare får för effekter är att elever som har särskilt goda förutsättningar och stöd hemifrån kommer att ges ett orimligt försprång in i högskolan med de förslag som Leijonborg presenterar. Ännu tydligare blir detta när vi pratar om ett så kallat C-språk som spanska, franska eller tyska. Dessa typer av språkkunskaper är i min mening överskattade och borde inte ge ett sådant kraftigt försprång utan att man kan säga att dessa kunskaper faktiskt är nödvändiga för att tillgodogöra sig en speciell utbildning. Om man vill se till en global arbets- och affärsmarknad är snarare just färdigheter i engelska det som behövs.

Ministern säger att ”det skall löna sig att plugga”, och visst är det så, men samtidigt har vi ett ”bedömningssystem” i dagens skola som i mycket bygger på godtycke och som behandlar elever med olika förutsättningar och lärstilar olika. Att kunna få upp till 2,5 poäng över den 20 maxpoängen från gymnasiet kommer enbart att gynna dem med särskilt goda förutsättningar och som lyckats anpassa sig till vad skolan ”vill ha”.

SFS ordförande, Elin Rosenberg svarar Leijonborg i en kommentar.

1 kommentar:

Sandra sa...

Jag håller med... Oj, vad jag håller med... :-)