måndag, maj 28, 2007

HJ:s överläggningar och Högskoleverkets roll

Idag har stiftelsestyrelsen vid Högskolan i Jönköping haft sina årliga överläggningar. Vi har diskuterat frågor om gemensam profilering, strategiska partnerskap och varumärkesbyggande. Det har varit intressant diskussioner och det finns många lovande idéer på hur högskolan skall hitta nya vägar för att utvecklas både som gemensamt lärosäte och som självständiga fackhögskolor. För egen del var det mitt sista sammanträde med stiftelsestyrelsen och jag måste säga att det känns ganska vemodigt. Det har onekligen varit ett fantastiskt år, fyllt med spännande och givande möten med människor från samhällets olika delar. Jag kommer verkligen att sakna det. Förutom mitt uppdrag för HSV vet jag inte riktigt vad jag kommer att ta mig för den närmaste tiden (förutom mina studier). Självfallet har jag lite olika idéer och tankar på hur jag ska gå vidare men jag tror jag håller mina funderingar för mig själv ett tag till.

För övrigt kan vi idag läsa om den nya universitetskanslerns tankar inför sitt nya uppdrag i Högskoleverkets egna nyhetsblad. Anders Flodström uttrycker där att han tycker att HSV i framtiden även skall fördela resurser till grundutbildningen baserat på utbildningens kvalitet. Vidare menar han att HSV även skall utvärdera forskarutbildningen. Jag tror inte att detta är en bra idé. Det är viktigt att verket fortsätter att genomföra och utveckla sina kvalitetsutvärderingar men skall inte vara de som sitter på resurserna. Däremot bör verkets utvärderingar vara en viktig komponent i tilldelningen, men det vore mycket olyckligt om man tog på sig dubbla roller i detta avseende.

Inga kommentarer: