lördag, juli 19, 2008

Något om problematisk djurrättsretorik

Är nyss hemkommen från en nattlig vandring runt Munksjön. Trevligt.

För övrigt sökte jag idag utträde ur föreningen Djurens rätt efter många år av passivt medlemskap. Jag har fått allt svårare att ställa mig bakom deras retorik. I senaste numret av medlemstidningen finns t.ex. en artikel om Astrid Lindgren och den bild av djur som förmedlas i hennes böcker. Artikelförfattaren framhåller visserligen Lindgrens insatser i kampen för en bättre djurskyddslag, ett arbete som ju faktiskt ledde fram till en ny lag. Problemet ligger i att man samtidigt angriper detaljer i hennes böcker som man menar visar på en djursyn som författaren och, som jag ser det, även Djurens rätt tycker är felaktig och förkastlig.

Med artiklar som dessa skjuter man dock endast sig själv i foten. Djurens rätt förefaller sakna förståelse och insikt i betydelsen av kulturella vanor och traditioner som är djupt rotade i människan på så sätt att man endast godtar fullständiga helomvändningar i beteendemönster. Ett sådant synsätt håller dock inte. Istället måste man möta människor där de befinner sig och sedan ta mindre steg framåt. Om det är medlemmar man vill ha och om man verkligen har för avsikt att påverka människor att ändra t.ex. matvanor så kommer man att fullständigt misslyckas om man fortsätter på utstakad väg. Tyvärr.

4 kommentarer:

Sandra sa...

Har funderat ett tsg på att oxå lämna Djurens rätt och den artikeln har fått mig att bestämma mig... Tyvärr tror jag att de gräver sin egen grav om de fortsätter så.

Andreas Wass sa...

Ja, det handlar ju inte om att man inte får kritisera just Astrid Lindgren utan att man är helt fel ute om man angriper dem som gjort en insats större än de flesta. Det blir fundamentalistiskt på något vis.

Sandra sa...

Ja, visst är det så. Tror inte vi är de enda som hajjade till när vi läste den, vare sig man tycker om astrid eller inte. Precis som du skriver handlar det om kulturella och traditionella vanor, vilket är en västentlig del av hennes böcker. Artikeln skulle lika gärna kunna handla om det spår författaren är inne på, nämligen astrids insats för djuren och hur hennes kärlek för djuren återspeglas i hennes böcker. Nu tycker jag det mest känns som provokation från deras sida. Och till vilken nytta då?

Unknown sa...

Sen kommentar, men jag såg läste inlägget först nu. Artiklen finns på nätet:
http://www.tidskrift.nu/artikel.php?Id=5322

Den kan väl sammanfattas i en mening, nämligen "Astrid Lindgren var inte vegan, alltså är hon inte en djurrättslig författare." Knappast en sensationell upptäckt.

Men samtidigt vill jag fråga Andreas och Sandra: Varför är ni förvånade? Det är väl ingen nyhet att Djurens Rätts mål är en fullständig likabehandling av människor och andra djur. Jag är i alla fall inte förvånad över att Astrid Lindgren inte är tillräckligt "djurrättslig" åt dem.