måndag, oktober 27, 2008

Tankar om en vecka

Ny vecka. Jag sitter framför datorn med en kopp kaffe och gör lite anteckningar efter att ha läst ett antal artiklar om debatten fram till införandet av folkskolan i Sverige 1842. Det är intressant läsning som också visar tydligt på hur olika teoretiska perspektiv och ansatser uppfattar debatten och olika aktörers intentioner på skilda sätt.

Annars funderar jag mest på veckan som komma skall. Senare idag ska jag göra en intervju med Folkbladet Jönköping om boken och sedan ska jag förhoppningsvis få lite upplyftande information från landstingets centralarkiv. Synnerligen bekant för alla i min omgivning är den senaste tidens stress när det gäller att finna ett intressant ämne för min uppsats, tillika examensarbete. Just nu arbetar jag efter förhoppningen att det finns ett bra arkivmaterial från Jönköpings läns landstings småskolelärarseminarium som fanns i länet på olika orter mellan 1885 och 1932. Idéen är att studera någon aspekt av verksamheten vid seminariet, t.ex. social rekrytering eller sociala verksamheter bland seminaristerna. Frågeställningarna är helt beroende på vad som kan finnas i arkivmaterialet.

En annan omfattande arbetsinsats denna vecka består i att förbereda en 25 minuters tal/föreläsning om Studentkårens historia och mitt arbete med boken. Det hela ska framföras på lördagens gala och det ligger onekligen en utmaning i att inte tråka ut publiken allt för mycket.

Inga kommentarer: