torsdag, juni 14, 2007

Skolan...

...betygsmisshandel
Under rubriken "Politiker misshandlar betygen" skriver Per Måhl och Bo Sundbland, sakkunniga i Betygsberedningen i senaste numret av Skolvärden om den olyckliga politiseringen av betyg i skolan - kopplat till regeringens förslag om införandet av ett nytt betygssystem. De skriver många kloka och tänkvärda ord. Jag citerar:

"Det betygssystem som infördes i mitten på 1990-talet innebar att kunskapskraven skulle anges i kursplaner.
Lärare skulle konkretisera och förklara kraven så att elever och föräldrar i god tid innan ett slutbetyg sattes, visste vad som gällde.
Med fem godkända steg blir det i princip omöjligt att skriva tydliga kursplaner. Lärarans uppgift att kommunicera med elever och föräldrar blir därmed också omöjlig. Skolan blir mindre demokratisk. Likvärdigheten sjunker. [...]
Den som förespråkar fler betygssteg hänvisar till att lärare ibland sätter G+ och VG+ och gör bedömningar i fler än tre steg. Men det fenomenet har inget med information i förväg att göra. Lärare redovisar ju inte i förväg vad som krävs för plus eller minus."

Jag tycker deras beskrivning är klockren.

...löneutveckling?
Vi har i dagarna också kunnat läsa och höra mycket om lärarnas låga löner och framförallt om den minst sagt pinsamma löneutvecklingen. Skolvärden jämför i senaste numret medellöneutvecklingen för personer med olika utbildningar med ungefär samma längd.

Skillnaden i lön för de i 25-29 års åldern var för en gymnasielärare och en civilingenjör år 2006 ca 5000 kr. I åldrarna 45 till 49 år var skillnaden 21400 kr. Okej tänker ni, man kan ju inte jämföra med en civilingenjör. Låt oss då jämföra med en samhällsvetare som i 25 års åldern har 800-1000 kr mer än en gymnasielärare men som i 45 till 49 års åldern har 11600 kr mer! Bara det att en gymnasielärarutbildning i stort sett inte betalar tillbaka sig under ett yrkesverksamt liv talar onekligen sitt tydliga språk om att något är fel, riktigt fel!

Inga kommentarer: