måndag, juni 09, 2008

Skrivlogg nr. 1 - uppstart

I år firar Jönköpings Studentkår som bekant 60 år som studerandesammanslutning. Historien tar sin början vid Jönköpings folkskoleseminarium som 1947 började utbilda folkskolelärare i staden. Om denna 60 åriga historia vet vi dock inte speciellt mycket. Det är synd. Därför har jag fått studentkårens stöd att nu i sommar försöka skriva föreningens historia och till hösten kan vi förhoppningsvis ha en skrift av något slag som berättar om hur studentkåren fungerat och utvecklats genom åren. Min ambition är att skriva en lättillgänglig historia med utgångspunkt i såväl protokoll som andra minnen och berättelser.

Idag drar arbetet igång på riktigt och med inspiration av Peter Englund tänkte jag att arbetet skulle gå att följa här på bloggen under rubriken ”skrivlogg”. Här kommer det gå att läsa om arbetets mödor och glädjeämnen, se bilder m.m. Den som är intresserad får här hemskt gärna ställa frågor, komma med tips, kritik och andra konstruktiva budskap.

Hösten 2007 skrev jag en b-uppsats om studentkårens tidigaste historia vid folkskoleseminariet. De organiserade klagomålens tid – om arbete och studentinflytande i Jönköpings folkskoleseminariums elevkår 1947–1958 heter den. Kanske kan jag fixa så att den går att ladda ner.

Nedan ser ni några bilder från studentkårens första protokollbok.


Inga kommentarer: