söndag, juni 29, 2008

Skrivlogg nr. 4

Protokoll, verksamhetsberättelser, stadgar, Kårsordet och pressklipp. Det är mycket att läsa. Det är mycket att sortera. Det är svårt att skriva. Detta är ingen klagovisa, arbetet flyter på, men det tar sin tid och tiden jag har till förfogande är ändlig.

I veckan som kommer hoppas jag kunna ha brödtexten för högskoletiden bakom mig och därmed ge mig i kast med det sista kronologiska avsnittet från 1994 fram till idag. Jag ska också försöka börja boka in lite möten med före detta kåraktiva för att komma igång med den biten också. Det är kanske egentligen den mest spännande biten med mitt arbete men ändå skjuter jag hela tiden upp den delen. Jag vet inte varför egentligen. Jag bara fungerar så ibland.

Efter att ha suttit själv i tre veckor och läst och skrivit känner jag också att det är hög tid att börja lämna texter ifrån mig till andra som kan läsa och kommentera. Jag hoppas jag hittar några villiga med intresse och tid. Det kommer att ta lång tid att hitta ett bra upplägg och en intresseskapande ton innan texterna kan nå sin slutgiltiga form.

Nedan ser ni föresten två nytagna bilder från några av de byggnader där kåren hållt till. Först ser ni seminariebyggnaden där folkskolelärare utbildades mellan 1947 och 1968. I min meing är det en av Jönköpings absolut vackraste byggnader (även om mitt foto inte gör det rättvisa). Elevkåren höll till i källaren. Det andra huset är det första riktiga kårhuset, även kallat Engströmska villan. Här höll kåren till i över 20 år, från det att huset närmast ockuperades 1969 till det att man flyttade därifrån 1990. Även detta en vacker byggnad som för övrigt passerat 100 år .


1 kommentar:

Anonym sa...

Interesting topics could give you more visitors to your site. So Keep up the good work.