söndag, juni 15, 2008

Skrivlogg nr. 2

Det är svårt det här med ton och tilltal. Jag tänker mycket på det men samtidigt måste jag skriva på. Det går inte att hänga upp sig för mycket på formdetaljer så här tidigt i processen.

Under veckan som gått har jag ägnat mig åt de första 20 åren - den så kallade seminarietiden mellan 1947 och 1968. Det var för elevkåren en tid utan formella rättigheter till inflytande men där man ändock lyckades bedriva en hel del reellt inflytande genom att bygga relationer och kanaler för dialog med rektor och lärarkollegium. Inte minst 60-talet var också en tid fylld av socialt engagemang med återkommande insamlingar till Röda korset och liknande. Särskilt spännande är engagemanget för Sydafrika genom Södra Vätterbygdens Sydafrikakommitté och de personer som var aktiva där och i elevkåren. Det vore dock synd att avslöja för mycket redan nu. Lite överraskningar måste jag få hålla på.

I princip har jag i alla fall skrivit huvuddelen av "brödtexten" för seminarietiden nu. Vissa kompletteringar kommer dock att behöva göras och förhoppningsvis kan jag spåra upp en eller ett par personer som var aktiva under perioden på något sätt. Nästa tidsperiod att ge sig in i är den så kallade lärarhögskoletiden mellan 1968 och 1977. Tyvärr så är det skriftliga källmaterialet för denna period väldigt haltande. Jag har hittat en del från den så kallade kårhussektionen, några verksamhetsberättelser, en stadga från 1970 och ett mindre antal styrelseprotokoll. Vi får hoppas på att det går att fylla ut luckorna med f.d. studenters berättelser. Det finns ju trots allt en del lärare och annan personal inne på HLK som har sin egen lärarutbildning från lärarhögskolan i Jönköping.

Inga kommentarer: