torsdag, maj 15, 2008

Samtid och vår framtid

Några samtidsbetraktelser
  • Läser idag om hur högskole- och forskningsministern troligen ställer sig i finansieringsfrågan rörande studentkårernas framtida o så viktiga verksamhet. Det är minst sagt oroande om det är så att Leijonborg aviserar att regeringen inte tänker sig följa utredarens förslag. Upp till kamp säger jag bara.
  • Studentkårens majfullmäktige närmar sig. Bland annat ny ordförande och vice ordförande skall väljas. Idag kom också möteshandlingarna ut. Utan att i denna blogg fördjupa mig i ämnet kan jag bara konstatera att läsningen av dessa i många stycken tyvärr får min frustration och puls att stiga och det här med insomnande blir ett besvärligt företag. Kanske är det i mycket ett uttryck för att jag på något sätt har gjort mitt nu i kårvärlden. Det är dags att hitta nya utmaningar som väcker mindre frustration. Trots min egen ringa ålder av 25 år kan man inte annat än fundera lite över att t.ex. flera av årets ordförandekandidater gick i åk 7-8 när jag började på universitetet. Däri inga övriga värderingar.
  • På måndag är det då tänkt att jag äntligen skall lägga en efterhängsen tenta bakom mig. Detta spöke som förföljt mig så länge utan att jag vänt mig om för att konfrontera det. Det här med tentaplugg är dock ingen angenäm syssla. Jag kan möjligen glädjas åt att jag till min stora förvåning skrev ett VG på filmtentan härom veckan. Applåd till mig själv.

Utanför dessa betraktelser av min egen nära samtid så skriver jag gärna några rader om att jag i söndags förärades av ett litet besök från Kristoffer, Carina och Edgar. En härlig dag i solen spenderades till stora delar på stan med promenad på piren, kaffe på wienerkonditoriet och mjukglass vid kanalen. Fick även se lite film med den lille killens första timmar och dygn i livet. Så tack vänner för en mycket fin dag - ett mer än välkommet avbrott från allt annat.



Inga kommentarer: