fredag, april 25, 2008

Fullmäktigeval och olyckligt exempel från Leijonborg

Igår drog valet till Studentkårens fullmäktige igång. Själv har jag redan avlagt min röst på fem stycken kandidater. Det slår mig hur lite energi många av kandidaterna lagt ner på att beskriva sig själva på något sätt, vad de vill med sin plats i fullmäktige etc. I år är det dock glädjande nog lite större konkurrens om platserna. Det är också glädjande att det framförallt är kvinnliga kandidater som till synes uttrycker det största engagemanget och därför blev min vallista på intet sätt jämställd. De senaste två åren har medelåldern i Studentkårens ledning sjunkit avsevärt (jag är själv ett exempel) och den kvinnliga representationen har varit på nedåtgående. Vi får hoppas att vi till nästa år kan få ett levande fullmäktige som borgar för en god återväxt för åren som kommer.

För övrigt irriterades jag idag något av ett olyckligt uttalande från högskole- och forskningsminister Lars Leijonborg. Under en direktsänd interpellationsdebatt insinuerade Leijonborg att sjuksköterskeutbildningen vid Högskolan i Jönköping skulle ha fått sin examensrätt indragen av Högskoleverket. Jag vet inte om det var ett uttryck av okunnighet eller bara en olyckligt "illustration" från ministerns sida men fullständigt felaktigt är det i vilket fall som helst. Tvärtom kom HJ:s sjuksköterskeutbildning mycket väl ut i HSV:s senaste kvalitetsgranskning, till skillnad från namnkunniga institutioner som Karolinska institutet. Dessvärre är det inte första gången som Leijonborg ger uttryck för bristande kunskap i de frågor som han har ansvar för.

Inga kommentarer: