lördag, april 26, 2008

Mynt och sedlar i klassrummet?

Ännu en dag med strålande väder som jag misslyckats utnyttja. Det hela är kanske något symtomatiskt för mig och denna vår – ett lågintensivt kaos av tristess, dålig planering och disciplin och allmänt asocialt beteende. Nåväl, lyckades idag leta mig ut på innergården med en bok (Arnaldur Indridasons Kvinna i grönt) för en stunds duktighet kombinerad med några solstrålar i ansiktet.

Annars har jag försökt sätta ny fart på mitt mycket anspråkslösa myntsamlande. Tanken med det hela har från början varit att samla ihop ett trevligt material som i bästa fall kan användas i min framtida undervisning. Jag tror det kan vara ett bra grepp att försöka utgå från historiska föremål/tidsdokument såsom mynt, sedlar, frimärken, ransoneringskuponger etc. för att levandegöra undervisningen och skapa möjligheter att ställa nya frågor som kan angripa inte minst historien från ett lite annat håll.

Mynt kan till exempel studeras utifrån kungliga valspråk och varför inte låta den svensk-norska unionen introduceras genom att fundera över skillnader på mynt från 1904 och 1906? Frimärken kan å sin sida både användas till att fundera över svårgripbara begrepp som svenskhet och kultur och poststämplar från mindre orter säger onekligen något om förändringar i den svenska infrastrukturen och kan gärna koppla an till lokalhistorien.

Det vore onekligen spännande att höra om någon har erfarenhet, tankar eller idéer om hur man kan använda sig av t.ex. mynt/sedlar eller frimärken i sin undervisning. Vad finns det mer för lättillgängliga föremål som kan vara värda att samla på sig och som kan ha en roll att fylla i klassrummet?

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvärr missade jag just den lektionen där frimärken skulle användas pga ett seminarium. Och tyvärr hade de heller inte hunnit användas. ... och tyvärr är min VFU nu slut. Synd, för det hade varit intressant!