torsdag, oktober 19, 2006

Debatt: Studenterna glömdes bort

Följande debattartikel publicerades i Jönköpingsposten fredagen den 20 oktober.
**************************************************************************

Den nya regeringens budgetproposition ligger nu på riksdagens bord. Sveriges ca 350 000 studenter drabbas både direkt och indirekt av de förslag och de icke-förslag som budgeten innehåller.


En av de frågor som studentrörelsen drivit hårdast gäller höjt studiemedel. Studenter i dagens Sverige förväntas klara sig på ca 7300 kr i månaden. Det är 1100 kr under den gräns för fattigdom i Sverige som EU och FN satt upp (studiemedlet utgår endast 10 månader/år och fattigdomsgränsen är satt till 100 000 kr/år). Studiemedlet har inte hängt med i samhällets övriga prisutveckling vilket gjort att en student idag är betydligt fattigare idag än för 10-20 år sedan. Samtidigt står studenterna utanför de sociala trygghetssystemen vilket bland annat betyder att vi i teorin inte har rätt att bli sjuka, än mindre har vi råd med sjukvård, tandvård och försäkringar.

Utbildningsminister Lars Leijonborg betonar vikten av kvalité i den högre utbildningen, något som Jönköpings Studentkår ser positivt på. Frågan är dock hur och var dessa resurser för kvalité skall användas. Det är viktigt att kvalité inte bara betyder ökade anslag till forskning –något som regeringen fokuserat starkt på, utan att även grundutbildningen får del av dessa resurser. Antalet disputerade lärare per student måste öka, antalet undervisningstimmar måste öka och undervisningsformerna måste anpassas till en allt heterogenare studentpopulation. Studentinflytandet måste säkras både i avseende av kvalité och i sitt oberoende och det måste skapas goda förutsättningar för studenterna att genomföra sina studier.

Det måste alltså vara möjligt att studera de förväntade 40 timmarna i veckan och samtidigt klara sin försörjning genom det studiestöd som staten tillhandahåller. Höjt studiemedel är nämligen ytterst en fråga om kvalité. Livskvalité – att kunna leva ett drägligt liv utan att behöva jobba extra utöver de 40 studietimmarna. Utbildningskvalité – att ges möjlighet att fokusera på sina studier och skapa värde i den utbildning man valt att investera i. Att arbeta vid sidan av sina studier skall vara en möjlighet, en rättighet, men det får aldrig bli en nödvändighet för att klara sig. Då skapar vi en högskola som inte står öppen för alla och som tappar i just kvalité – tvärtemot regeringens goda intentioner.

Jönköpings Studentkår vill rikta några tydliga krav till utbildningsminister Lars Leijonborg. Höj studiemedlet för ökad utbildningskvalité och en dräglig tillvaro för Sveriges studenter. Stå upp för en politik som utgår från att högskolestudier är en heltidssysselsättning. Extraarbete skall vara en möjlighet men absolut inte ett måste för att få det att gå runt. Glöm inte bort grundutbildningen i debatten om den högre utbildningen. Framstående forskning är viktigt men kunskapssamhället byggs genom en grundutbildning som utgår från mångfald och profilering. En stabil och kvalitativ grund är en förutsättning för fördjupning och spetskompetens.

4 kommentarer:

Jonatan sa...

haha, syskonkärlek i guess... ;) illa me studentekonomin nu.. suck

Daniel Långström sa...

Bra artikel! Välskriven och synnerligen skarp på så sätt att kvalitetsfokus innehåller substans och inte bara traditionellt mångfalds, "jamba-jamba" :)

Go Andreas!

Andreas Wass sa...

Tackar tackar Daniel! Roligt att höra. Det finns mycket spännande att tycka till om just nu, inte minst kårobligatoriet och dagens utspel om avskaffandet av 25:4-regeln, som jag ser att du själv skriver lite om idag.

Daniel Långström sa...

Vad det gäller 25:4 regeln, så uttalde vi oss negativ mot ett avskaffande under våren 2006.

Jag har dock svängt i frågan, då jag ser att lärosäten själva kan erbjuda alternativa intagningsformer. Att ha ett generellt system, utan några utvecklade krav för att studera, sjunker kvalieteten och det blir en orätt konkurrens.

Jag är övertygad om att detta kommer att leda till en förstärkning av mångfalden, då varje lärosäte utifrån som region, sin nisch kan anpassa intaget till det bästa!

Ha det!