onsdag, oktober 11, 2006

kultur

Det spelar ingen roll att man inte kunde veta att man skulle bli minister. Det spelar heller egentligen ingen roll att man försöker be om ursäkt. Det visar bara på ett personligt förhållningssätt och åsikter gentemot vikten av public-service som aldrig kan vara hållbara då man har som uppgift att arbeta gentemot den verksamhet som man under 16 år systematiskt undanhållit licenspengar. Trovärdighet = 0.

Idag säger man också att statliga museum inte längre skall vara gratis att besöka. Inte heller det får mig att må speciellt bra. Kulturens tillgänglighet minskar, befolkningens kuturella medvetenhet, kunskaper och förhållningssätt försämras. En sådan kulturpolitik är inte kulturvänlig, den är kulturfientlig.

Imorgon blir det mer kultur, då presenteras nämligen nobelpriset i litteratur. Det blir spännande.

Skolministern drog idag också tillbaka GY -07. Utan att ge mig in en diskussion om vad är är rätt och fel tänker jag bara på alla de lärare och skolledare ute i skolan som under hösten har arbetat mycket hårt med att omsätta den nya gymnasieskolan. Deras arbete är nu nära ogjort och mycket av det som har gjorts måste göras ogjort, dvs. information som har givits elever, föräldrar osv. måste tas tillbaka. Det är tur man inte är ute där riktigt än.

2 kommentarer:

Daniel Långström sa...

Vad tycker du om litteraturpristagaren?

Kan mycket väl tänka och tro, att det står något verk i Din bokhylla! :)

/D

Andreas Wass sa...

Hej du! Nej, det står faktiskt ingen bok av honom i hyllan. Jag kan väl medge att jag inte hade jättekoll på honom innan heller men efter vad jag hört så verkar det ändå vara ett bra val.

Har du själv läst honom?