Åter till utbildningspolitiken. Helt klart blir det spännande att följa den kommande utvecklingen. Jag ska försöka måla upp några av de presenterade beskeden med kort kommentar.
- Avpolitiserade högskolestyrelser
Ja visst, tror inte betydelsen skall överskattas. Politikerna är inget hot mot den akademiska friheten och har ofta inte kunskap att ”styra” ett lärosäte. Frågan är om inte näringslivsrepresentation är ett större hot mot den akademiska friheten? Jag vet inte, vad tror ni?
- Stärkta forskningsanslag till framstående forskningsmiljöer
Visst är det bra med ökade forskningsanslag, frågan är vilka lärosätet som kommer anses som särskilt framstående? Är Jönköping ett av dessa? Ja kanske. Det är dags att se möjligheterna och kvaliteterna med spetsiga och profilerade lärosäten och inte bara till stora drakar som Lund och Uppsala.
- Kvalitet före kvantitet
Bra, så länge inte mångfalden hotas och pengarna kommer grundutbildningen till del, dvs. inte bara pengar till forskning. För vad är en högskola utan utbildning och utan studenter?
Och så en kommentar till några förslag på ny skolpolitik.
- Betyg skall ges i fler steg än idag, och från årskurs sex
Fler steg? Nej nej nej. Mer stress för elever, mer godtycke och arbete för lärare. Svårare att upprätthålla en målrelaterad kunskapssyn. Tidigare betyg? Jag tror inte på det, mer stress, snävare kunskapssyn. Principen av betyg är tveksam och detta är fel håll, tyvärr.
1 kommentar:
Bra Andreas! Träffsäker och påläst som vanligt. Det är bra synpunkter du för fram. Måste också hålla med om Lugn...
Skicka en kommentar