tisdag, oktober 03, 2006

tankar på väg hem

Jag går från bussen och hem, miljonprogrammet ger skarpa kontraster mot den blå oktoberhimlen. Martha Wainwright viskar i mina öron. Jag tänker på principen och vikten av engagemang. Hur fantastiskt roligt det är, hur man stöttar, entusiasmerar och skapar tillsammans med människor man knappt känner men som alla drivs av ett intresse, en vilja att förbättra – både för sig själv och för andra. Vi offrar inte sällan våra egna studieresultat för att förbättra för andra – ofta med en optimistisk syn om att det kommer att löna sig i slutändan. Jag ska inte tala emot den bilden, jag tillhör en av dem som faktiskt tror att det lönar sig, att man får mer tillbaka än det man eventuellt förlorar. Engagemang handlar om att förändra, utvecklas och umgås. Det är en investering i det egna jaget som man inte kan beräkna i förväg.

Själv blev jag en gång övertalad att sitta med i en nämnd. Det blev inkörsport nummer ett. Sedan krävdes det en större personlig kris för att jag skulle ta steget fullt ut och fylla dagarna med något annat än studier.
Uppmaning: vänta inte på krisen, kombinera liv med engagemang.

Inga kommentarer: